dagje uit - Reisverslag uit Pondicherry, India van marlenfroukje - WaarBenJij.nu dagje uit - Reisverslag uit Pondicherry, India van marlenfroukje - WaarBenJij.nu

dagje uit

Door: Froukje

Blijf op de hoogte en volg

17 Februari 2005 | India, Pondicherry

Hallo allemaal!

Weer even een berichtje vanuit Pondy!

Eergisteren hadden we een uitstapje naar Karaikal, een plaatsje dat een paar honderd km ten zuiden van Pondicherry ligt. In Karaikal zijn ze bezig met het bouwen van een collega om leraren op te leiden die op de Don Bosco scholen les geven. Na daar een tijdje te hebben rondgelopen zijn we gaan lunchen en hebben we ONS EERSTE BIERTJE (waren er meteen 3) gedronken. Dat terwijl de fathers eigenlijk aan het vasten zijn, het is immers "lent season", 40 dage voor pasen, dan "vasten" ze. Was wel even lekker. Na al dat lekkers zijn we naar tsunami affected areas gegaan, nog wat zuidelijker van Karaikal, bij een bedevaartsoord The Church of the Holy Mother of Health. Het plaatsje heet Varainkanni als ik het met goed herinner... ja die (plaats)namen hier, ik schaam me dood, maar ze zijn zo moeilijk te onthouden.

Op de dag van de tsunami zijn daar zeker 5000 mensen omgekomen. Ze waren na een mis naar het strand gelopen, om lekker te relaxen en toen kwam er de beruchte golf... Ongelofelijk wat voor schade het heeft aangericht. Dat de golven gewoon oer de palmbomen heen zijn gekomen, de helft van de winkelstalletjes heeft weggevaagd. Overal ligt er zooi, plastic, bakstenen die zijn vergruizeld, halve huisjes/ hutjes, boten aan gort... bizar. En dan liggen er waarschijnlijk nog veel mensen onder het zand.. bah!

De toestroom van pelgrims heeft nu ook een flinke deuk opgelopen, maar waarschijnlijk komt dat over een paar maanden wel weer goed.

Tot zo ver even dit bericht. Foto's plaats ik hier, die van de sari's bij "EET EN VERGEET" en er komen nog tsunami foto's bij, later...

Dag dag!
xfr

  • 17 Februari 2005 - 18:34

    Annemieke:

    Vanakam!

    Onvoorstelbaar dat er zo veel schade is aangericht op de plek waar Arianne en ik vorig jaar nog door de zee liepen. Het lijkt me voor jullie heel indrukwekkend op de gevolgen van de Tsunami van zo dichtbij te zien.
    Ik geniet van jullie verhalen!
    Met de gezondheid verder alles goed?

    Parkalam, Annemieke

  • 17 Februari 2005 - 19:58

    Anke:

    Proficiat Marl met je 23e verjaardag.
    Neem er nog maar een lekker biertje op.
    Groetjes Michel & Anke

  • 17 Februari 2005 - 21:16

    Jetske:

    Marl jarig???
    Goed dat ik nog even snel checkte dan, kan ik je nog even feliciteren!
    Dusss bij deze: gefeliciteerd en ik hoop dat je er een mooie dag van hebt gemaakt. Maar dat zal hoogstwaarschijnlijk wel het geval zijn.

    Ik pas deze week even een weekje op een huisje in Amsterdam, samen met Mikki. Is erg gezellig, net weer naar Simon geweest (de film). 3e keer alweer, maar nog even aangrijpend en indrukwekkend.

    Lijkt me erg moeilijk om in die gebieden te lopen die zo zwaar zijn getroffen. Ik zag vandaag op Oprah (ja daar kijk ik naar) dat hun 'eigenste' binnenhuisarchitect daar op de dag des onheils was, samen met zijn vriend. Hij vertelde ware horrorverhalen, hoe het gebeurde en hoe hij zijn hotelkamer uit werd gesleurd. Hij heeft een wonderbaarlijk lange weg afgelegd, met 90 km per uur werd hij langs lijken, prikkeldraad, geraamtes van huizen, dieren, etc gesleurd. Op een bepaald moment kwam hij langs een telefoonpaal die hij probeerde vast te pakken: bleek dat er een dode vrouw omheengeslagen was en haar arm stak uit, zijn hand raakte haar arm in plaats van de paal en sleurde haar lijk mee.
    Zijn vriend (tevens ook een zeer bekend figuur, geweldige fotograaf) is tot op de dag van vandaag niet gevonden. Ze gaan ervan uit dat hij dood is.

    Hoewel je op tv al ontelbaar soortgelijke verhalen hebt gehoord, en jullie daar misschien wel persoonlijke drama;s of hopelijk overlevingsverhalen, is het toch elke keer weer verdomd aangrijpend om die dingen te horen, en om te zien hoe het mensen aangrijpt. De beelden die ze weer laten zien. Ik kan het nog steeds niet uit mijn hoofd krijgen, kan je nagaan hoe het met de mensen gesteld is die daar echt leven en die moeten leren leven met al het verdriet.

    Hou jullie koppies omhoog, als jullie omhoog kijken zal de rest dat ook doen, uit nieuwsgierigheid wat daarboven allemaal gebeurt.

    Dikke kus
    Jet

  • 17 Februari 2005 - 21:44

    Rob L.:

    Froukje weer een leuk bericht. Goed dat het bier daar ook smakelijk is he Marl. Ja, de tsunami zal de mensen nog heel wat jaren bezig houden. Leuk die foto in sari's.Ook de andere foto's zijn weer schitterend. Die sari is misschien ook iets om hier te dragen????Leuk alternatief!
    Doei en tot spoedig schrijfs. Rob

  • 17 Februari 2005 - 22:12

    Irene:

    Het is wel al laat, maar nog vlug op de website gekeken,heerlijk weer een bericht.Zo te lezen gaat alles goed met jullie.Vreselijk al die beelden wat jullie te zien krijgen,hoe gaat het met de bevolking een grote ellende.
    De fotos zijn treffend,en de saris staan jullie mooi.
    Jullie zien er goed uit,al weer een zorg minder.Marl nog even en je bent jarig je ligt al lekker op een oortje.
    Proficiat lieve Marl met veel kusjes en dikke knuffels.Maak er een gezellige dag van en laat je daar lekker verwennen!!!!!!
    Lieve groet Mams

  • 17 Februari 2005 - 22:17

    Harrie:

    Hoi meiden,
    Ik heb dezelfde route afgelegd, maar dan zonder biertjes, hoewel het toen geen vastentijd was. Wat toen wel indruk op mij maakte was dat daar wat jonge zusters (in opleiding) rond liepen. Ze gaven de mensen de kans om hun verhaal en verdriet te vertellen. Het was ontroerend om dat te zien. De meeste mensen kwamen toen alleen maar als ramptouristen. Dus dat was wel een verschil.Tijdens die route vanaf Pondicherry heb ik toen ook een loopneus opgelopen. Het was oogstfeest en ik had last van hooikoorts.Het was pongalfeest met een loopneus. Nou ja, ook dat is India.
    Liefs, Harrie

  • 18 Februari 2005 - 07:40

    Rob L.:

    van harte gefeliciteerd met je verjaardag.
    een mooie gezellige dag wens ik je. laat even weten of je de e-card hebt ontvangen. ben je nog op de hotmail te bereiken

    Groet en dikke xx

  • 18 Februari 2005 - 10:10

    Bram En Eveline:

    Marltje,

    Proficiat met je verjaardag. Proost.
    Groetjes eveline en bram

  • 18 Februari 2005 - 10:35

    Bram En Eveline:

    Marl,
    check je hotmail account en laat even weten of je onze foto hebt ontvangen.

    Groetjes Bram

  • 18 Februari 2005 - 13:22

    Jolien:

    HEEEEEEE Marltje!!!!! Heel erg gefeliciteerd met je verjaardag..ik vind dat je nu wel echt oud aan het worden bent...;-) volgens mij ben je nu officieel in alle volwassen..hoop dat je daar wat aan hebt :-). Ik hoop dat je toch een beetje een fijne verjaardag hebt en dat de kindertjes lief voor je zijn....tot schrijfs ofzo maar weer! Veel liefs

  • 18 Februari 2005 - 14:35

    Ludy:

    Hey nicht,

    Proficiat met je verjaardag!!! Een dikke knuffel van alle Brinkies ...

  • 18 Februari 2005 - 15:06

    Hanny , Jean, Jedde & Fenna:

    Hieper de Piep Hoera !!! Voor Marl.
    Een fijne en aparte verjaardag. Laat ns weten hoe het was!!

  • 18 Februari 2005 - 15:22

    Hanny:

    Mooie foto'van jullie tweetjes en wat vreselijk indringend die foto's van die boten ( te bedenken dat jullie dat met eigen ogen zien).
    Met belangstelling volg ik jullie berichten. Mooi geschreven en op momenten heel (ont)roerend. Ben benieuwd wat jullie nog allemaal beleven (???wat mij betreft vooral veel inspirerende en positieve ervaringen!!!)

    groeten Hanny

  • 18 Februari 2005 - 19:51

    Harry En Bep:

    Hoi Marl

    Ondanks dat Ludy je al namens ons heeft gefeliciteerd, willen wij het toch zelf ook nog even doen. We zien dat je al veel reacties hebt gekregen op je bericht en foto's. Het is ook wat hoor. We hopen dat je nu alleen nog maar mooie dingen tegenkomt en veel plezier hebt (en wat leert). Wij wisten tot op vandaag niet dat je een eigen site hebt. Nu zullen we ze goed in de gaten houden. Ook de groetjes aan Froukje, al kent ze ons niet.

    Doei, Harry en Beppy

  • 18 Februari 2005 - 20:32

    Oma Heres:

    Marl ook van ons gefeliciteerd al kennen wij je niet. Fijn dat jullie elkaar hebben. Nou Froukje dat zijn mooie foto's zeg. Jullie dagje uit was dus wel gezellig. Mooi hoor. Ik vind dat je er heel goed uitziet Froukje. Zo'n lieve uitdrukking. Heel mooi! Je hebt wel wat gezien daar. Als ik die foto's zie. Dat je dat nu echt gezien hebt.Dat is toch bijzonder. Dat vergeet je je hele leven niet.Ik wens je nog veel goeds en doe ook de groeten aan Marl van ons!
    xx oma!

  • 19 Februari 2005 - 15:11

    Ivanka:

    Hallo Marl,

    Je was gisteren jarig hoera, hoera..........
    Alsnog van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Ik hoop dat je een leuke dag hebt gehad. Eigenlijk best bijzonder, want waarschijnlijk ben je maar een keer in je leven jarig in India. Dat overkomt ook niet iedereen !!!.
    Ik blijf smullen van jullie verhalen.

    Ivanka

  • 20 Februari 2005 - 14:11

    Marl:

    Hee Bram, vette foto hoor. Lachen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Pondicherry

Mijn eerste reis

Hier schrijf ik later misschien iets over mijzelf.

Recente Reisverslagen:

05 Juli 2005

afleren

30 Juni 2005

Senti

21 Juni 2005

Schommel

08 Juni 2005

BOEHOEEEE!!

05 Juni 2005

Beetje nieuws
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 133
Totaal aantal bezoekers 110387

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: