Eet en vergeet! - Reisverslag uit Pondicherry, India van marlenfroukje - WaarBenJij.nu Eet en vergeet! - Reisverslag uit Pondicherry, India van marlenfroukje - WaarBenJij.nu

Eet en vergeet!

Door: Froukje

14 Februari 2005 | India, Pondicherry

Malee wanakam!

Zo, eindelijk kom ik ook eens zonder problemen op de site! Het mailen en plaatsen van foto's berichten gaat hier niet altijd even makkelijk, wegens busy servers/ trage computers en dat soort dingen.

Maar goed, we zijn hier al weer 4 weken en ik heb het gevoel in een rustiger vaarwater terecht te zijn gekomen. Alles heeft nu wel een plekje en ik ben in staat om alle grote frusterende dingen gewoon naast me neer te leggen. Ook leer ik elke dag weer wat meer Tamil woordjes, tot grote vreugde van de kids, die je maar al te graag Tamil willen leren.

Gisteren was het de 2e zondag van de maand, wat wil zeggen dat de ouders van de kinderen even langs mogen komen. Je denkt dan dat er een stormramp plaats zal vinden, een grote run op ouders, maar nee... De ouders komen eerst binnen, krijgen het rapport van hun kind te zien en gaan vervolgens lekker rustig in de schaduw zitten, om hun kind lekker te verwennen met home made food en allerlei lekkers (zuurtjes/ chips, etc.) Alles verloopt heel rustig. Marl en ik bekeken eerst alles van een afstandje, maar al gauw werden we door de kinderen naar hun ouders meegesleurd. Die ouders proppen je op hun beurt weer vol met stukjes watermeloen/ mini banaantjes/ chips/ snoepjes/ cake/ curry's/ rijst/ etc. En toen moesten we nog lunchen... :> In de loop van de middag kwamen er meer en meer ouders, maar van sommige kinderen kwamen er helemaal geen ouders, vaak omdat ze te ver weg wonen en geen geld hebben voor de bus, of omdat hun ouders zich niet voor het kind interesseren, of omdat er geen ouders meer zijn. In het laatste geval is er vaak wel nog een opa of oma die dan langskomt. Schrijnend toch, om een kind te zien die je meesleurt naar iedereens ouders, maar waarvan zijn ouders niet zullen komen... Sommige ouders/ opa's/ oma's waren te arm om wat mee te nemen voor de kinderen, zij kregen dan eten van de kok voor de kinderen, zo had iedereen toch wat.

Later op de middag gingen we langs bij het huis van de moeder en zus van 1 van de jongens. Zij wonen echt naast het project en we hadden hen al vaker gezien en waren al vaker uitgenodigd. Maar ja, ergens langsgaan betekent ergens ETEN. We werden 2 HEERLIJKE [dosees] voorgeschoteld en daarna werden we weer onder handen genomen qua haar invlechten en we werden in een prachtige sari gehuld. Hoppa, kettingen om, stip op je voorhoofd... en snel naar de Transit school om 't iedereen te laten zien en om foto's te maken. De meesten schrokken in eerste instantie, omdat ze ons niet herkenden... maar iedereen was dolenthousiast. We waren ineens "Indian women" en zoeeeperrr bjoetiefoelll en we moesten dit maar elke dag doen. Nou, eerst maar eens een sari kopen dan.

Nu ben ik zo handig geweest om de kabels van mn fototoestel te vergeten, dus de foto's houden jullie nog te goed.

Zaterdag hadden we trouwens een dag je uit met 5 jongens. Was gezellig. Lekker naar het park, de boulevard en een sportveld om te volleyballen. Ook nog een ijsje gegeten natuurlijk. Het jammere is dat je zo'n 165 jongens teleur moet stellen als je weggaat met 5 anderen. Maar goed, we proberen uiteindelijke zo veel mogelijk jongens een keer mee te nemen. Voor ons is het leuk, maar voor hun des te meer. We willen nu eigenlijk ook meer doordeweek dit soort dingen doen, aangezien ze meer leren van een dagje weg dan op school. Het Engels praten wordt aan het eind van de dag een minder hoge drempel voor ze, en dat willen we nou bereiken.

Het is voor ons helemaal duidelijk (ja toch Marl?) dat we er echt zijn voor de JONGENS en de vorm waarin, dat maakt niet uit. Wij zijn voor hen duidelijk een andere figuur dan de paters/ broeders/ teachers. Wij hebben een bevoorrechte positie, wij kunnen met iedereen praten, ongeacht rang of stang, terwijl dat voor de teachers, kinderen, etc. wel anders is. Met de kids spelen we volleybal, geven we een aai over hun bol, rennen we rond, spelen we een spelletje kerrumbol (soort poolen maar dan met je vingers)doen we lekker gek, of troosten we ze indien er tranen vloeien. In de klas zijn we streng, maar toch staat iedereen te dringen om bij je in de klas te mogen. Dat geeft een goed gevoel.

Morgen hebben we een tripje naar Karaikal met fth. John Louis en onderweg pikken we ook nog een pelgrimsoord mee... in Villupuram ofzo.

OK, dit was weer een bakje leesvoer. De volgende keer foto's van de sari's!

Tot mails!
xfr

P.S.: Bedankt voor alle reacties, dat sterkt ons. Special greetings to Canada :>!

• 14 Februari 2005 - 11:46

Simone:

En eindelijk werkt de mailservice!! Gelukkig ook nog wel positieve geluiden... Als ik dit lees, ben ik een beetje jaloers op de mooie ervaring die jullie opdoen. Hier in Utrecht is het vies (het weer en de keuken ;) )...

• 14 Februari 2005 - 12:02

Thijs:

wat een cool avontuur zeg...
    Ik zweer je weet je daar kan geen multinational tegenop!!!

Veel succes verders
    grrr T

• 14 Februari 2005 - 14:09

Marjolein:

Jee, wat zullen jullie het in juli nog moeilijk krijgen om afscheid te nemen. Zo'n ervaring is echt het mooiste kado wat je jezelf kunt geven. Het is nu krokusvakantie hier, het is koud, het hagelt, regent etc. etc. Geniet dus maar verder van jullie prachtige avonturen. We kijken over jullie schouder mee !
    Is het mogelijk om een filmpje te maken en op de site te plaatsen ??

Liefs,
    Marjolein, Yves, Florine, Aurelie

• 14 Februari 2005 - 19:13

Opa En Oma Brand:

Lieve schat,
    We zijn heel blij met je positieve berichten. We wisten dat jullie in
    moeilijke situaties zouden komen maar dat jullie er glorieus doorheen zullen
    komen. We beluisteren in jullie laatste emails al hoe je de situatie meer
    naar jullie hand gaan zetten. Tenslotte behoren jullie tot een generatie
    jonge intellectuelen die getraind zijn niet de kaas van hun brood te laten
    stelen.

Deze week las ik een iinterview met Mark Rutte, staatssecretaris van
    onderwijs. Hiij zegt daarin o.a. het volgende:
    Ons doel is dat afgestudeerden zich straks hebben ontplooid tot creatieve,
    vrije denkers, met een voldoende mate van dwarsigheid, die straks in de
    bedrijven en bij de overheid de spelregels durven te veranderen als dat
    nodig is. Mensen die denken in mogelijkheden in plaats van beperkingen. Die
    in een kamer met tien anderen die de ene kant op willen als enige durven te
    zeggen dat de andere kant toch beter is.
    Aan dat kenmerk zijn jullie toch ook te herkennen? Waarbij ik wel aanteken
    dat als je in een geheel andere cultuur komt te zitten, er wel meer
    diplomatie en empathie nodig is dan wanneer je in je eigen cultuur actief
    bent.
    We waren ook getroffen door Marl's beschrijving van haar gevoel over de
    religiositeit in jullie omgeving. Eerstens deed ze dat in een stijl die een
    onmiskenbaar literaire gave verraadt En ten tweede karakteristiek voor
    iemand die wel religieus gevoelig is maar die te rationeel waarneemt om niet
    te struikelen over de apekool die bij de uitwerking van religieuze
    ervaringen kunnen ontstaan. Haar kreet 'mooie maar weerzinwekkende
    godsdienst' is hier een uiting van.
    Ik moest denken aan de theoloog Rudolph Otto die beroemd is geworden met
    zijn boek 'ueber das Heilige', waarin hij religie beschrijft als 'Mysterium
    tremendum ac fascinans'. Het jaagt vrees aan en fascineert.
    Jij bent waarschijnlijk vrij gebleven van het ontvangen van hostie, maar
    maakt je dat daar dan niet tot een tweederangs vrijwilliger?
    Oma is nog steeds in de lappenmand. Gijs heeft haar met een griep
    aangestoken, waarvan ze wel is bijgekomen, maar ze is nog steeds hangerig .
    Het weer is onstuimig en voorjaarsachtig. Gisteren zelfs uitgesproken lente
    achtig. Hebben jullie geen probleem met de temperatuur daar?
    We volgen jullie belevenissen met grote aandacht en horen dus graag verdere
    verhalen!
    Veel liefs van opa en oma.

• 14 Februari 2005 - 19:17

Pieter Heres:

je weet ons wel nieuwsgierig te krijgen. vooral als je je kabeltje vergeet....
    Geniet van alles en deel uit...

• 14 Februari 2005 - 19:56

Kiki:

Wat leuk om van jullie ervaringen deelgenoot te mogen zijn en wat heerlijk dat dat,ondanks trage computers,zo kan.
    Vandaag valentijnsdag, maar helaas geen stille aanbidders hier. Kennen ze dat in India ook? of hebben jullie nu 170 liefdesbrieven zonder spelfouten gekregen. ZOu een leuke opdracht zijn.
    Hou je taai en sla al je indrukken voor eeuwig op. Liefs, Kiki

• 15 Februari 2005 - 10:16

Eveline En Bram:

Lijkt me hartstikke lekker al dat eten.
    Kan niet wachten om de foto's te zien van jullie in sari's. Leuk dat de jongens zo enthousiast zijn om met jullie uit te gaan. Zal hun persoonlijke ontwikkeling alleen maar ten goede komen. Vol spanning wacht ik jullie verdere avonturen.

• 15 Februari 2005 - 12:53

Kroukje:

fijn dat jullie proberen ons te bereiken,ook al kost dat veel tijd.Het is weer volop genieten wat jullie beleven.Ook de vrijheid waar je gebruik van kunt maken.Het verplaatsen in die kinderen Froukje, weet je goed te verwoorden.Het warm nestsyndroom is bij jullie bekend.
    Ben benieuwd naar de foto,s in sari gekleed
    Veel schrijf insperatie

• 15 Februari 2005 - 13:16

Irene:

Fijn dat jullie al die moeite doen om ons op de hoogte te houden.Wat triest voor die kinderen waar de ouders niet op bezoek kunnen komen.Froukje,je voelt heel goed aan wat deze kinderen moeten missen.Die vrijheid wat jullie krijgen is toch ook geweldig,zo kun met al je liefde je geven aan deze kinderen dat is je wel toevertrouwd.Heerlijk om dit allemaal te lezen, echt een ontspanning!!!
    Laat ons maar lang genieten, ben benieuwd naar de fotos in sari kledij.
    Veel schrijf inspiratie
    en tot gauw.Liefs voor jullie beiden Mams

• 16 Februari 2005 - 08:23

Harrie DB A'dam:

Hoi lieve meiden,
    Leuke stijl van schrijven. Zeker als je er zelf bent geweest spreekt alles nog meer tot de verbeelding. Vooral dat gedoe met die sari's. Bij de kinderen zijn hebben jullie goed opgepakt en die houding is belangrijk voor de kinderen die al hun mama, papa, broertje en zusje moeten missen. Goed opgepakt.De plekken die jullie nu samen met fr.John gaan bezoeken ben ik ook geweest.Ik lees jullie reactie erop wel. Groetjes vanuit een kil en koud Amsterdam en ik mis jullie 'zonntje'wel!
    Harrie