ups en downs - Reisverslag uit Pondicherry, India van marlenfroukje - WaarBenJij.nu ups en downs - Reisverslag uit Pondicherry, India van marlenfroukje - WaarBenJij.nu

ups en downs

Door: Froukje

Blijf op de hoogte en volg

02 Februari 2005 | India, Pondicherry

Hallo allemaal!

Hier weer even een bericht. Na een periode van verkoudheid (keelpijn hoofdpijn, lichte koorts) ben ik er weer aardig bovenop aan het komen. Dat gaat ook wel na een dosis halve manen, trekdrop en wat potjes Kolonisten van Catan het Kaartspel gaat alles weer ok.

Misschien is het vanwege mn verkoudheid, maar ik ben de laatste tijd
een beetje saggo en realiseer me ook wel dat ik langzamerhand te maken krijgen met een cultuurschok van 4.8 op de schaal van G. Hofstede ;> (Hofstede heeft een leuke cultuurstudie gedaan in meer dan 160 landen).

Het rare is, ik wist wat me te wachten stond, ik heb er vanalles over gelezen, gehoord en geleerd. Eenmaal hier constateer je het, laat je het ff langs je heengaan, maar dan komt er de tijd dat je er ook
daadwerkelijk mee om moet kunnen gaan. Da's lastig!! Maar daarom zijn we ook hier (ik maak er meteen even een peptalk van haha). Ik merk wel dat het met zn tweeen zijn zo zn voor en nadelen heeft. Enerzijds trek je je aan elkaar op en anderzijds beinvloed je elkaar ook negatief d.m.v. het uiten van frustraties. Ook dat heeft uiteindelijk zn positieve kanten denk ik dan.

Wat ons de laatste tijd erg frustreerde waren vooral de dingen als: het in de gaten gehouden worden (sociale controle). Als ze bijv. vragen wanneer je bent gaan slapen en je antwoord wijkt een kwartier af van de
werkelijke tijd, dan zullen ze je dat meteen melden haha. Maar nu we gewoon zelff rond mogen lopen door de stad, is er al een frustratie weggenomen.

Verder is er de manier waarop de leraren lesgeven en dan vooral het herhalen van wat de leraar zegt. Kinderen kunnen de tafeltjes ook niet uit hun hoofd, ze kunnen het alleen in volgorde van 1 tot 10. Wij zijn dat een beetje aan het afleren door sommetjes te mixen. Maar ja, ze kunnen de leraren maar beter niet te goed opleiden, anders zijn ze weg omdat ze elders een beter betaalde baan kunnen krijgen.

Het punt is ook dat we gewoon te snel resultaten willen. We vergeten maar al te vaak dat de kinderen psychische problemen hebben, tijden zonder onderwijs hebben gezeten, etc. Het is daarom gewoon maar herhalen herhalen herhalen geblazen. En vooral geduld veeeeel GEDULD hebben. Voor mij dus zeker een goede leerschool!

De leraressen vinden het trouwens geweldig om ons haar in te vlechten. Zodra je in
de teacher's room zit krijg je PLOK een stip op je hoofd geplakt en hebben ze je haar al onder handen genomen. Onze handen hebben ook al een henna ervaring achter de (hand)palm... Het slijt nu gelukkig weg.

Als er een leuk feitje te vertellen is, weet ook binnen no time de hele school het, de roddeltantes :).

In de tussentijd hebben we weer heel wat feesten gehad. Maandagavond was er het Don Bosco feast, een herdenkingsfeest voor Don Bosco en al dat ie gedaan heeft voor de straatkinderen. De zondag ervoor was er een
avondprogramma ter ere van Don Bosco met muziekoptredens, dans en zang door de jongens van de Boys Home en de Transit School. Verder is het nu gewoon nog lesgeven geblazen. Voor mij gisteren dan niet, ik heb
even wat uit liggen zieken op bed met een Lonely planet.

Dat lesgeven is echt niet mijn ding, dat merk ik wel. Hoewel, vandaag hadden we een gesprek met de principal van de Transit School en hij vertelde dat wij gewoon maar door moesten gaan met wat we aan het doen waren. het gaat ook voornamelijk om het feit dat de jongens aandacht krijgen. Ook vroeg hij ons om commentaar en advies/ oplossingen, dat hebben we geleverd. Hij was daar heel blij mee. Ook wij hadden door het gesprek weer een oppepper en dus gaan we vol goede moed lekker verder met "onze jongens" :).

Toch lekker soms, frustraties...

Pakalam! (see ya!)
xfr

  • 02 Februari 2005 - 12:35

    Marl:

    Maar weet je wat het punt is Froukje? Je leert er zo door te relativeren... :)

  • 03 Februari 2005 - 19:57

    Pieter Heres:

    je merkt het, door het uit te schrijven, los je het al grotendeels op.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Pondicherry

Mijn eerste reis

Hier schrijf ik later misschien iets over mijzelf.

Recente Reisverslagen:

05 Juli 2005

afleren

30 Juni 2005

Senti

21 Juni 2005

Schommel

08 Juni 2005

BOEHOEEEE!!

05 Juni 2005

Beetje nieuws
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 107
Totaal aantal bezoekers 110390

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: